Werkwijze

Rechtvaardig leiderschap is gebaseerd op zelfonderzoek en het ontwikkelen van een doordachte, doorleefde visie.

Sandra Vos, geneesheer-directeur GGZ Westelijk Noord-Brabant en psychiater: “Ik zet mezelf op het spel. Precies in die kwetsbaarheid vind ik de conceptuele ruimte en scherpte waarin ik mijn leiderschap verder ontwikkel. Tegelijk leren we hoe we met dit gedachtegoed als begeleiders diepgang in gesprekken kunnen brengen: scherp, speels en zonder oordeel.”

Leerdoelen

1.  Het verwerven van inzicht in begrippen als meesterschap, het goede leven en rechtvaardigheid.

2.  Het ontwikkelen van een houding: reflectief én speels, realistisch én ontvankelijk, analytisch én creatief.

3.  Kennis:
a)  Je maakt kennis met klassiek gedachtegoed zoals Plato’s ideeënleer en Aristoteles’ opvattingen over meesterschap en ethiek, met hedendaagse interpretaties daarvan en met de vertaling in praktisch-filosofische concepten en werkvormen.
b)  Je verdiept je in de theoretische onderbouwing van de eidoskoop of het kralenspel, de zandloper, de ruit en andere moderne vormen van socratisch onderzoek.
c)  Je maakt kennis met een select aantal filosofische disciplines als metafysica (wat is de werkelijkheid?), ethiek (wat is het goede?) en kentheorie (wat is kennis?).
d)  Je verdiept je in de achtergronden en de ontwikkeling van de vrije kunsten: overtuigen (retorica), onderzoeken (dialectica) en verwoorden (grammatica).
e)  Je leert verschillende soorten kennis onderscheiden en waarderen.
f)  Je verdiept je in aspecten van de klassieke mythologie, de Griekse tragedie, en hedendaagse kunst als poëzie en film. Je leert hoe je hun zeggingskracht benut in het proces van visieontwikkeling.

4. Vaardigheden:
a)  In je te ontwikkelen visie maak je rechtvaardigheid zichtbaar. Je visie doet recht aan het geheel en houdt stand in de discussie en in de weerbarstige praktijk van alledag.
b)  Je maakt je vertrouwd met nieuwe toepassingen van de klassieke ideeënleer.
c)  Je oefent je in ethica: het goede leven en het onderzoek daarvan.
d)  Je laat je inspireren door de werking van verbeeldingskracht, kunst en mythologie.
e)  Je leert werken met de uitgangspunten van socratisch onderzoek, zoals het stellen van een vraag die een onderzoek opent, het opschorten van een oordeel, het aangaan van ongemak en het creëren van  denkruimte. Kenmerkend is de aandacht voor het denk-stappenplan van het kralenspel of de eidoskoop.
f)  Je ontwikkelt vaardigheden in vrije kunsten: overtuigen (retorica), onderzoeken (dialectica) en verwoorden (grammatica).
g)  Je bekwaamt je in het begeleiden van anderen in zelfonderzoek en visieonwikkeling.

Ies Engels, projectcoördinator Versterking kennisfunctie bij de Nederlandse Arbeidsinspectie en gespreksleider van het programma Dialoog & Ethiek: “Doordat ik mezelf beter heb leren kennen, neem ik scherper en preciezer waar wanneer iemand zomaar iets zegt. Ik zie beter wat er speelt voor iemand.”

Werkvormen
De werkvormen in deze leergang zijn divers: colleges, groepsgesprekken, tafelredes, individuele oefeningen en groepsoefeningen, schrijfopdrachten en onderzoeksopdrachten. Een reflectief leerlogboek is een goede basis voor het afrondende meesterstuk.

Studiebelasting
Opgeteld bestaat het programma uit 21 reguliere dagdelen en een slotdag: 23 dagdelen of 80 uur.  Lees- en schrijfwerk, doordenken en reflectie- en oefenopdrachten vragen een vergelijkbare hoeveelheid tijd.

De 7 modules duren ieder 3 dagdelen van 17.00 uur tot 17.00 uur, met een doorlooptijd van ongeveer 9 maanden. Overnachting bij de ISVW is mogelijk.

Enkele maanden na module 7 volgt een slotdag.

Iedere deelnemer schrijft onder individuele begeleiding van een docent een meesterproef ter verankering en verdieping van de ontwikkelde kennis en vaardigheden.

Lesmateriaal

  • Spelen met ideeën en Scholing van de geest van Jos Kessels (inbegrepen)
  • Handouts per module
  • Reader met onder meer praktijkwijzers voor oefeningen, fragmenten uit onder meer dialogen van Plato, uit enkele Griekse tragedies en uit Het poëtisch argument van Jos Kessels en Vrije ruimte. Filosoferen in organisaties van Jos Kessels, Erik Boers en Pieter Mostert.